The Nude Edition

The Nude Edition

Ett avskalat mässkoncept med stort fokus på hållbarhet och solidaritet genomsyrar Stockholm Furniture & Light Fair 2021

Hur planerar man inför en kommande mässa, när världen ser ut som den gör just nu? År 2020 kommer onekligen gå till historien som ett prövningarnas år för de allra flesta av oss, oberoende vem du är och var i världen du befinner dig. Hur 2021 kommer bli har vi heller ingen aning om ännu, men vi som arbetar med Stockholm Furniture & Light Fair är övertygade om en sak. Är det någon gång som vi tillsammans behöver kavla upp ärmarna och göra det som är bäst för branschen och vår gemensamma framtid så är det nu. 

Snart går förhoppningsvis många av er på en välbehövlig semester men innan dess vill vi passa på att presentera en stor satsning som vi beslutat att göra gällande Stockholm Furniture & Light Fair 2021. Vi kallar det The Nude Edition och det är ett koncept som vuxit fram i nära samarbete med branschen genom TMF (Trä- och Möbelföretagen).

2021 kommer inte bli ett vanligt år. Många företag har redan drabbats hårt ekonomiskt av Covid-19 och dess olika effekter på samhället. Inför kommande upplaga av mässan kommer vi därför insistera på att samtliga utställare tänker nerskalat vad gäller montrar och monterbyggen. Vi uppmanar till en paus från storskaliga, tillfälliga byggnationer som inte tas i återbruk. Vi kallar det The Nude Edition.

The Nude Edition är ett avskalat mäss-koncept med fokus på hållbarhet där vi presenterar ett begränsat antal monterlösningar att välja mellan för dig som utställande företag. Utgångspunkten i konceptet är just det som Stockholm Furniture & Light Fair är känt och uppskattat för – öppna monterlösningar. Det kommer bli mer enhetlighet i hallarna – men med variationer och fokus på produkterna. Det kommer finnas regler för vad som är tillåtet att bygga och hur - med syfte att förenkla processen. Fokus är att kapa kostnader för er utställare, samtidigt som vi minskar risken för att material och produkter slängs efter genomförd mässa. Det uppriktiga syftet med The Nude Edition är att stötta branschen – många kommer få det tufft ekonomiskt och vi vill vara solidariska. 

I slutet av augusti återkommer vi med mer utförlig information med exempel och visualiseringar på hur detta kan se ut samt hur det ska genomföras. Ni kommer precis som vanligt att kunna välja mellan att anlita en extern monterbyggare eller använda er av våra resurser.

Vår ambition är att The Nude Edition ska genomsyra hela Stockholm Furniture & Light Fair 2021 så att fler företag har möjlighet att ställa ut - trots Covid-19.

– Vi är ett problemlösningsorienterat företag – och har i många år byggt enkla montrar där produkterna får tala för sig själv. Nu står branschen inför ett gigantiskt problem som kan äventyra hela inredningsindustrin och vår viktigaste marknadsföringsscen, Stockholmsmässan – men detta går att lösa med enkelhet och solidaritet, säger Johan Lindau Blå Station.
  
Förutom The Nude Edition så kommer vi även satsa på digitalisering av vissa delar av mässan – som ett stöd och tillägg till den fysiska mötesplatsen. Det här en satsning som vi planerat för tidigare oavsett Covid-19. Nu är efterfrågan större än någonsin då människor riskerar att inte kunna ta sig till Stockholm Furniture & Light Fair 2021, samtidigt som vi och ni vill fortsätta att nå ut till vår bransch med det som händer på mässan.
  
Vi är superpeppade och ser fram emot att få berätta mer om detta koncept i augusti. Vi är såklart nyfikna på era tankar kring The Nude Edition. Hör därför gärna av er till sales.furniturefair@stockholmsmassan.se eller på +46 70 789 4291. Har ni inte anmält er ännu så kan ni även göra det via denna adress.

Nu önskar vi er en riktigt fin sommar med tid för avkoppling!

Teamet bakom Stockholm Furniture & Light Fair 2021
Cecilia, Jennifer, Kristian, Sanna och Sara