
Faye Toogood "Puffy Lounge Chair", Hem.
För det alternativa hemmakontoret eller som solitär i vardagsrummet är detta en möbel med många kvaliteter. Med inspiration från italiensk antidesign, Eileen Grays 1920-tal eller inte minst från brasilianske Percival Lafers pösiga 1970-tals möbler, lyckas Toogood skapa en fåtölj vars estetik känns aktuell och inbjudande.

Pierre Sindre "Ono", Källemo.
Med en uttalad inspiration från Japan men också från Gerrit Rietvelds "Military Chair" och Sven Markelius ”Orkesterstol” skapar Sindre en stol med raffinerade linjer och ett hantverksmässigt mycket elegant utförande. Stolens karaktär andas också en smula John Kandell, som än idag är en del av Källemos själ, vilket gör denna stol till en kandidat.

Jenny Nordberg, "Accumulations", Olsson & Gerthel.
Som auktionsspecialister uppskattar vi den ambitiösa återbruksprocessen som ledde fram till denna snillrika produkt. Samarbetet har nu lett fram till att lampan sattes i småskalig produktion i Sverige. Detta är ett lysande exempel på Nordbergs medvetna designprocess och hur formgivare kan påverka designmarknaden för en mer cirkulär produktion. Resultatet är en egensinnig lampa som känns högst aktuell i vår samtid.

Johan Ansander, "Maximus", Blå Station.
Initialt kastas vi tillbaka till 1970-talets italienska design av bl.a. Joe Colombo, Vico Magistretti och kanske även finländske Eero Aarnios "Pony". Stolens uttryck skapar förväntningar om att vara utförd i ett gjutet syntetiskt material, varför den kärleksfulla träbehandlingen överraskar. Som titeln Maximus antyder, kräver fåtöljen en maximerad kunskap i träbehandling och med närproducerade material och dess höga kvalitet i utförandet är fåtöljen uppskattad nyhet.

Peter Andersson, "Corso", Lammhults.
En uppdaterad version av Erich Dieckmanns ikoniska modernistiska sittmöbler. Som beundrare av Funktionalismens estetik uppskattar vi det linjära och estetiska i "Corso". Väl utvalda material, det kvalitativa utförandet och Lammhults medvetna hållbarhetsprocess bidrar till nominering.