Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies. Läs mer i vår cookiepolicy »

saharawidoff

Fingertoppsminnet i inre och yttre rum

I mitt arbete behöver jag oftast en historia att ta stöd i. Ett fantasiscenario eller ett motsatsförhållande, en känsla för objektens vikt och historia. Jag intresserar mig för hur varje rum bär sin egen poesi, hur platser anpassar sig och förvandlas eller förvanskas beroende av de som vistats eller vistas där. Jag tror att kroppen minns känslan av ett barndomshem, en särskild park eller ett dörrhandtag. Fingertoppsminnet och bara fötter på trasmattor.

Få ting i ett hem innehåller så många minnen som en trasmatta. Den är vävd av fiskenät, arbetsbyxor, ett flott fodral som inte längre passar och strimlade ensamma strumpor. År av smuts, kaffespill och annat kladd. Jag tänker att trasmattan själv minns våra fötter, hur vi kliver klampar och hasar fram. Jag föreställer mig hemmet, det inre rummet som en skyddad plats för drömmar och fantasi kontra de yttre offentliga rummen som pockar på.

Min tanke för Stockholm Furniture & Light Fair 2019 är därför att jobba med öppna utställningsytor speglade mot mer intima, slutna platser, hemliga utrymmen som väntar på att upptäckas och öppnas. I mina skisser strävar jag efter en materiell fantasi som känns både primitiv och evig men ändå alltid färgad av sin tid. Känslan av olika material och hur de kan förvandlas är det som lockar mig mest.

I början av sommaren mötte jag en syförening i modern tappning genom min mamma. Hon berättade om deras öppna form av arbete och hur det blev till ett lapptäcke av berättelser  ̶  en form av kvinnominne. Deras ambition är att tråckla, väva och sy och samtidigt dela de kunskaper och historier som nästan fallit i glömska. En fransk historiker säger ”med historia kan man hitta på vad som helst”.
Jag vill gärna försöka återanvända några av dessa kvinnors verk, berätta nya historier med andra dofter. Jag är nyfiken på dessa bygdens kvinnor.

Min mamma skrev senare en fråga till en av de äldre damerna som ärvt vävstolarna och därmed ansvaret för syföreningen.
-Vad gjorde din mamma?
- Just ingenting.
- Men under kriget?
- Ja hon skötte ju alltid gården och oss barn, syföreningen, tre affärer, ett mejeri och så hemmet förstås.
- Ett stort ingenting, alltså…

Jag köpte där ett dussin vävda dukar från denna dam i näst intill perfekt skick. Dessa kommer nu att bli ett bord där nya berättelser och historier kan formas.



Formgivaren och scenografen Sahara Widoff har fått uppdraget att gestalta Stockholm Furniture & Light Fairs utställning Temperament, som syftar till att ta temperaturen på samtida skandinavisk design och inredningsarkitektur. Sahara Widoff jobbar som konceptuell director på Acne Studios. Bland hennes övriga uppdragsgivare finns mode- och designföretag som Alexander McQueen, Ann-Sofi Back, Arket och Rodebjer. Sahara Widoff har även nyligen skapat utställningsscenografier för bland annat Kulturhuset och det nyöppnade Scenkonstmuseet.

 

Säkra dina biljetter här »