Lammhults

PR & Creative Manager and CEO, Lammhults

Caroline Enhörning & Peter Jiseborn

För 75-års jubilerande Lammhult Möbler är Stockholm Furniture & Light Fair företagets största skyltfönster, det är här man visar upp och lanserar alla nyheter inför året för första gången.  

– Det är vårt viktigaste event, säger CEO Peter Jiseborn, eftersom vi har en stor andel försäljning i Norden och detta är världens viktigaste mässa för nordisk design.

–  Sedan ställer vi förstås ut på ett antal fler mässor under året, forsätter Caroline Enhörning,  som är Lammhults PR & Creative manager.

Största nyheten för 2020 är utvecklingen av systemet Teius, som är ett resultat av den tävling –  X-Works 2.0 – som Lammhult var med och arrangerade tillsammans med några utvalda designskolor förra året och där priset var tillgång till Lammhults produktutvecklingsenhet och produktionslinje under ett års tid. Systemet består av bänkar, soffor, bord och elanslutningar i ett enda flexibelt system.

Lammhults sedvanligt väldesignade monter har den här gången hamnat i hall C, tillsammans med flera av företagen inom ”contract-segmentet”.

– Den kommunikationen kunde varit lite tydligare i förväg, menar Peter och Caroline. Det positiva är att det blir vitalt med lite förändring. Vi är inte oroliga och med tanke på att vi som vanligt har företag som Offecct, Kvadrat och Blå Station som grannar är det ingen risk att folk inte hittar hit…

Hur upplever ni att skandinavisk design står sig idag på marknaden?

– Det känns ganska bra, svarar Caroline Enhörning, men konkurrensen hårdnar.

Hållbarhet?

– Det har alltid stått högt på vår agenda ända sedan start. Möblerna ska hålla länge, både för ögat och slitage, så det är inget nytt för oss.

– Det märks absolut att det är ett tema på mässan, inflikar Peter Jiseborn. Alla pratar hållbarhet. För Lammhult sitter det i DNA:t. Med anledning av vårt 75-årsjubileum har vi gjort en skyltutställning, där syns bl a en produkt som heter Pyramid, den var cirkulär redan när den kom 1955. Men den viktigaste hållbarheten är ju inte att man kan byta ryggar etc utan det är att produkten håller länge och att vi har den i sortimentet länge. I Teius-systemet som vi pratade om tidigare har vi ställt i den produkt som varit med längst i den där kollektionen – en rockhängare som kom 1968! Det håller bra ihop. För oss är det både viktigt och naturligt.

– Från kundperspektiv är det nya att nu i större utsträckning kommer förfrågningar om att få byta delar, klargör Caroline Enhörning, vilket är fullt möjligt.

Peter Jiseborn konstaterar att det är något man i framtiden måste förhålla sig till att man inte kommer att sälja lika mycket nya produkter, men tycker att det ligger något bra i det.

Hur är det avslutningsvis för Peter och Caroline själva att vara med här på mässan?

– Det är alltid lika roligt. Det är ju en mötesplats dit alla kommer. Ett smidigt sätt att träffas och nå ut!