Note Design Studio Kristoffer

Produktdesigner, Note Design Studio

Kristoffer Fagerström

En av Sveriges hetaste designstudios har som vanligt en uppsjö järn i elden, inte minst under Stockholm Furniture & Light Fair. Partnern och designern Kristoffer Fagerström beskriver veckans alla aktiviteter:

– Vi kommer lansera en ny modulsoffa för Fogia med en kompletterande serie bord och pallar. Vi har även ritat deras monter och arbetar mycket med deras ton och uttryck i bild och miljö. I övrigt visar vi en ny ”ickelinjer” linjearmatur för Zero, som har en lång utveckling bakom sig. En uppföljning till fjolårets hit Arkad för Zilio A&C med nya bord och högre rygg och en helt ny trästol för samma producent. Vi har också ett samarbete med min forna mentor, idol och kompis Gunilla Allard, där vi formgivit en stapelbar soffa för utomhusbruk. Sist och minst ett soffbord för det japanska företaget Ariake.

Sedan har vi i vanlig ordning fått utökat förtroende med de rumsliga upplevelserna på mässan där vi ritar montrar för Astrid, Pholc, Vestre, Ogeborg, Tarket och Tapwell/Bricmate/Haven.

Utöver det så har vi även en riktigt matig utställning på Bukowskis där vi tillsammans med Kvadrat, Vibia och Mutina skapar en canvas eller värld för Bukowskis föremål.

Stockholm Furniture & Light Fair verkar vara en schysst arena för er?

 – För Note är det en strålande möjlighet att träffa alla våra kunder, kompisar och kollegor från när och fjärran på hemmaplan. Vi och andra svenska formgivare och producerande bolag får en möjlighet att bevisa att svensk design ständigt är relevant och utmanande.

Hur gillar du mässan?

– Jag tycker mässan generellt har ganska hög svansföring. Det finns såklart större mässor i världen men det är svårt att matcha verkshöjden per kvadratmeter här i Stockholm.

Hur står sig skandinavisk design på marknaden idag?

– Skandinavisk design är ett något slitet begrepp som många försöker slå mynt av, även inom Skandinavien, men under de tio år  jag arbetat som produktdesigner har svensk formgivnings förtroendekapital varit intakt.

Vilken är branschens största utmaning närmaste tiden?

– Dra på trissor, där kom den, tiotusenkronorsfrågan… Det finns så många utmaningar framöver att det blir omöjligt att nämna alla och heller inte sålla ut en enda som är viktigare än de övriga. Men såklart har vi ett arbete framför oss med att hantera ett havererande klimat och jordens begränsade resurser. I vår roll som formgivare har vi med åren fått större och större möjligheter att ställa krav i takt med att kunderna är större och mer medvetna. Som oetablerad formgivare är möjligheterna små att ställa krav men ju mer namnkunnig man blir desto mer kan man vara en del av en förändringsprocessen.

Jag tror personligen på en fortsatt konsumtion men att man konsumerar med kunskap och omsorg. Det vår bransch ska erbjuda är bästa tänkbara alternativ när det gäller design och produktion så de sämre alternativen sållas bort. En bra produkt har både en estetik och verkshöjd som gör den relevant över tid och en produktion som är innovativ ur ett hållbarhetsperspektiv.