Annica Eklund

Kreativ chef, Bolon

Annica Eklund

Annica Eklund, kreativ chef på Bolon förklarar varför man deltar i Stockholm Furniture & Light Fair:

– Stockholm Design Week har alltid varit startskottet för oss att visa nyheter, men i år visar vi faktiskt ingen ny produkt utan tycker att våra befintliga produkter behöver visas på ett nytt spännande sätt. Design är förstås top of mind, men också vårt hållbarhetsarbete i form av slitstyrka och rengöring. Det vill vi att alla ska se.

– Mässan är viktig utifrån ett säljperspektiv, vi kommer i kontakt med våra arkitekter, designinredare och de som gillar oss. Det är varumärkesbyggande.

– Mässan och Stockholm som helhet blir mer och mer intressant globalt och det hoppas jag vi ska bygga ännu mer på i framtiden. Bolon är ju ett internationellt företag.

Du är också mentor för Greenhouse; hur tycker du återväxten ser ut i nästa generations formgivare?

– Jag tror att utmaningen är att hitta nya hållbara material samtidigt som man behåller lekfullheten och förmågan att tänka utanför boxen. Lekfullheten och nyfikenheten ser man och det tänk man ser att de tar med sig in i branschen bådar gott.

Ser du några andra stora utmaningar för branschen?

– Att man inte bara pratar hållbarhet utan också agerar hållbart och kan påvisa ett långsiktigt effektivt arbete mot att förbättra världsmiljön. Alla tillverkare och designers har ett ansvar.

– För oss i Skandinavien ligger naturen varmt om hjärtat , vi är uppvuxna med ren luft och gröna skogar som vi vill värna om. Bolon och många andra skandinaviska tar därför det här med miljön på stort allvar.